מגזין

1.2 מיליון מטופלים הוכיחו: נשים מנתחות טוב יותר

ניתוח רשומות רפואיות בשוודיה ובקנדה הראה תוצאות טובות יותר במטופלים שנותחו על ידי כירורגיות | הבדלים בטכניקה, חיפזון ולקיחת סיכונים הם כנראה ההסבר לכך שניתוחים בידי גברים מובילים ליותר בעיות | כיצד מסבירות את היתרון הנשי כירורגיות בישראל?

ד"ר מיכל מקל, סגנית מנהל רמב"ם בחדר הניתוח. צילום: דוברות ביה"ח

שני מחקרים גדולים שנערכו לאחרונה בקנדה ובשוודיה מצאו שלמטופלים שנותחו בידי מנתחות יש סיכוי נמוך יותר לסבול מסיבוכים ולהזדקק לטיפולי המשך, בהשוואה למטופלים שנותחו בידי מנתחים. כך עולה מהמחקרים המצוטטים ב"גרדיאן", בכתבה שפורסמה לאחרונה. החוקרים בדקו יותר ממיליון רשומות רפואיות משני מאגרים רפואיים ומצאו שלמטופלים שטופלו על ידי מנתחות היו תוצאות טובות משמעותית ופחות בעיות בחודשים שלאחר הניתוח.

החוקרים ביקשו לעמוד על הסיבות להבדלים בין תוצאות של ניתוחים שבוצעו על ידי מנתחות או על ידי מנתחים ומצאו כי מנתחות נוטות לנתח לאט יותר, מה שעשוי להסביר חלקית את ההבדלים בתוצאות. ד"ר כריסטופר ווליס, שהוביל את אחד המחקרים בבית החולים הר סיני בטורונטו, קורא למנתחים ללמוד מהגישה של המנתחות לטובת מטופליהם. "כמנתח גבר, אני חושב שהנתונים האלה צריכים לגרום לי ולעמיתיי לעצור ולשקול את הסיבות לכך", אמר.

הצוות של ד"ר וואליס בחן סיבוכים רפואיים, אשפוז חוזר ושיעורי תמותה לאחר ניתוח בכמעט 1.2 מיליון חולים באונטריו בין השנים 2007 ל-2019. הרשומות כללו 25 פרוצדורות כירורגיות שונות בלב, במוח, בעצמות, באיברים ובכלי דם.

המחקר שפורסם בכתב העת JAMA Surgery בסוף אוגוסט הראה כי 90 יום לאחר הניתוח, ל-13.9% מהמטופלים שטופלו על ידי מנתח גבר היו "אירועים שליליים לאחר ניתוח", מונח שכולל מוות וסיבוכים רפואיים ובין השאר ניתוח נוסף, זיהומים גדולים, התקפי לב ושבץ. הנתון המקביל למטופלים שנותחו על ידי מנתחות היה 12.5%.

פרופ' גרוסמן: "אישה שמגיעה למעמד של מנתחת בכירה היא אישה שעברה סלקציה מאוד רצינית ועברה דרך הרבה יותר קשה יחסית לקולגות גברים. לכן, כל אלו המגיעות לעמדה של מנתחת הן הקרם של הקרם"

פרופ' רחל גרוסמן, מנהלת המרכז לגידולי מוח וסגנית מנהל המחלקה הנוירוכירורוגית ברמב"ם. צילום: דוברות רמב"ם

גם שנה לאחר הניתוח, מטופלים שטופלו על ידי מנתחות היו במצב טוב יותר, ל-20.7% היה אירוע שלילי לאחר הניתוח, בהשוואה ל-25% מקרים כאלה אצל מטופלים שטופלו על ידי מנתחים גברים. בהתייחסות למקרי מוות לאחר ניתוח, ההבדל היה אפילו גדול יותר: מטופלים שטופלו על ידי מנתחים גברים היו בסיכון גבוה ב-25% למות שנה לאחר הניתוח מאשר אלה שטופלו על ידי מנתחות.

תוצאות דומות עלו גם ממחקר אחר, שבו נבדקו תוצאות של 150,000 חולים בשוודיה, שפורסם גם הוא בסוף אוגוסט האחרון בכתב העת JAMA Surgery. ד"ר מיי בלום (My Blohm) ועמיתיה ממכון קרולינסקה בשטוקהולם סקרו את התוצאות לאחר ניתוח להסרת כיס המרה. הם גילו שמטופלים שנותחו על ידי נשים סבלו מפחות סיבוכים וכי אשפוזם היה קצר יותר מאלה שטופלו על ידי גברים. המנותחות פעלו לאט יותר מעמיתיהן הגברים והסיכויים לעבור במהלך הפרוצדורה לניתוח פתוח היו קטנים יותר.

יש לציין כי למרות ההבדלים בתוצאות בין ניתוחים המבוצעים על ידי מנתחים לאלה המבוצעים על ידי מנתחות, מומחים מדגישים שמדובר במחקרי תצפית ויש לנתח את הממצאים בזהירות. עם זאת, המגמה העולה מכמה מחקרים היא שמנתחות הן לפחות טובות כמו מנתחים, אם לא טובות יותר מבחינת תוצאות הניתוח.

ד"ר בלום אמרה כי כמו בכל המחקרים התצפיתיים, יש להתייחס לתוצאות בזהירות אך הממצאים מצביעים על כך שטכניקה כירורגית ולקיחת סיכונים עשויות להסביר חלק מההבדלים שנצפו. "במדינות מסוימות קיימת אמונה כללית שמנתחים גברים עדיפים על מנתחות", אמרה בלום. "מעניין, רוב המחקרים שפורסמו בעבר מצביעים על כך שמנתחות טובות לפחות כמו מנתחים גברים, או כמו במקרה הזה, אפילו קצת יותר טובות".

ד"ר חטיב: "ייתכן שהסיבה טמונה בכך שנשים שמות יותר לב לפרטים הקטנים ומטבען הן יותר זהירות ופחות נמהרות. מאפיינים כאלה יכולים בעיני להשפיע על התוצאה הניתוחית"

ד"ר מריאן חטיב, כירורגית שד, אונקו-פלסטית ומנהלת מרכז השד ב"איכילוב". צילום: מירי גטניו

ד"ר וואליס הוסיף ואמר שגברים ונשים שונים באופן שבו הם עוסקים ברפואה וכי "אימוץ של חלק מהדרכים שבהן רופאות עובדות עשוי לשפר את התוצאות עבור המטופלים. אני עשיתי זאת ובהחלט אעודד את עמיתיי לעשות אותו הדבר". מעבר לקריאה לנשים נוספות לעסוק בכירורגיה, ד"ר ווליס סבור שיש צורך לפתח את הנושא כדי להבטיח קידום נשים לעמדות השפעה. "יש יותר מדי נתונים המראים כי מספרן של הנשים בתפקידים בכירים ברפואה הולך ופוחת", אמר.

במאמר מערכת נלווה כתב פרופ' מרטין אלמקוויסט מבית החולים של אוניברסיטת סקונה בשוודיה כי העובדה שבניתוחים שנערכים על ידי מנתחות יש פחות סיבוכים אך הזמן שמוקדש לכל ניתוח ארוך יותר מצביעה על כך שהמוטו "לאט זה חלק וחלק זה מהיר" (slow is smooth, and smooth is fast) חל גם על ניתוחים.

בתגובה לתוצאות הניתוחים אמר טים מיטשל, נשיא הקולג' המלכותי לכירורגים באנגליה, כי הממצאים הם תוספת לנתונים הולכים וגדלים בספרות, המצביעים על הבדלים בין תוצאות של ניתוחים המבוצעים על ידי גברים ונשים. לדבריו, "הסבר אפשרי אחד להבדלים עשוי להיות קשור במורכבות המקרים. המחברים ניסו להתחשב בתמהיל המקרים על ידי התאמה לגורמים ערפלנים (Confounders), אך לא ניתן לשלול גורמים ערפלנים שיוריים. אני מסכים שהאידיאל של המנתח כ'פרש בודד' שייך לעידן שחלף מזמן".

רופאות ורופאים מתחום הכירורגיה בישראל לא הופתעו מממצאי המחקרים החדשים. כך למשל, פרופ' רחל גרוסמן, מנהלת המרכז לגידולי מוח וסגנית מנהלת המחלקה הנוירוכירורוגית בקריה הרפואית רמב"ם, אמרה לדוקטורס אונלי: "יש כמה מאמרים המראים אותן תוצאות ואין לי הסבר אחד ברור. איני חושבת שנשים עובדות לאט יותר. אני בכל אופן, איני עובדת לאט יותר, אבל להערכתי, אישה שמגיעה למעמד של מנתחת בכירה היא אישה שעברה סלקציה מאוד רצינית ועברה דרך הרבה יותר קשה יחסית לקולגות גברים. לכן, כל אלו המגיעות לעמדה של מנתחת הן הקרם של הקרם. אני מניחה שאם המחקר מצא שתוצאות ניתוחים שנעשים על ידי מנתחות טובות יותר, זה בגלל המסננת הדקה שהן עברו".

ואכן, נתונים שנלקחו מתוך דו"ח כוח אדם במקצועות הבריאות לשנת 2021, שהוציא אגף המידע במשרד הבריאות, מלמדים כי שיעור הרופאות לפי מומחיות מציב נשים בהתמחויות מסוימות במקום גבוה. כך למשל, שיעור הרופאות מכלל המומחים עד גיל 67 בגנטיקה רפואית עומד על 71%, אנדוקרינולוגיה ילדים - 71%, אנדוקרינולוגיה - 63%, רפואת משפחה - 60%.

אולם, בעוד שיעור הרופאות לפי מומחיות גדל בהדרגה בעשור האחרון, במקצועות הכירורגיה מספרן של נשים קטן מאוד. כך למשל בשנת 2021, שיעור הרופאות בתחום כירורגיה כללית עמד על 18%, נוירוכירורגיה - 8%, כירורגיה של בית החזה - 2%, מסלול כירורגיה חזה כללית - 25%, מסלול כירורגיה לב - 16%, כירורגיה אורתופדית - 5%,
כירורגיה פלסטית - 19%, כירורגיה אורולוגית - 7%, מחלות א.א.ג וכירורגיה ראש צוואר - 24%, כירורגיה ילדים - 33%, כירורגיה כלי דם - 13% וכירורגיה של היד - 9%.

פרופ' קופלמן: "כל דבר שנשים עושות הן עושות טוב יותר. הייתי שמח לראות יותר כירורגיות גם בגלל המסירות והאווירה שהן משרות סביבן"

פרופ'  דורון קופלמן, יו"ר האיגוד הישראלי לכירורגיה. צילום: דוברות בית החולים העמק

פרופ' גרוסמן מציעה עוד הסבר לתוצאות: "זה נכון שלנשים יש מוטוריקה עדינה טובה, אבל תוצאה של ניתוח לא נקבעת רק על ידי מוטוריקה עדינה אלא מדובר במקבץ של פעולות כולל קבלת החלטות במצב של אי ודאות, החלטות אמיצות בשילוב עבודה עדינה שדורשת הבנה מתי יש להפעיל יותר או פחות כוח. ניתוח מורכב מהרבה יסודות ופרטים שלא בכולם נשים טובות יותר. אני סבורה שתוצאות המחקרים מצביעים על מגמה אבל עדיין אלו תוצאות של מחקרים ולא דברי אלוהים חיים".

ד"ר מריאן חטיב, כירורגית שד, אונקו-פלסטית ומנהלת מרכז השד במרכז הרפואי איכילוב בתל אביב, אמרה גם היא כי זהו אינו המחקר הראשון שהתוצאות שלו מראות את התוצאות הללו ובעבר היו עבודות קטנות יותר שהגיעו לאותה מסקנה. "הפעם", אומרת חטיב, "מדובר במחקרים שסקרו מספר רב של פרוצדורות. עם זאת, כמו בכל דבר אחר, אי אפשר להכליל. להערכתי, ועם ההסתייגות שאין מקום להכללות, ייתכן שהסיבה טמונה בכך שנשים שמות יותר לב לפרטים הקטנים ומטבען הן יותר זהירות ופחות נמהרות. מאפיינים כאלה יכולים בעיני להשפיע על התוצאה הניתוחית".

ד"ר מקל: "אם פעם השיח היה סביב מקצועות גבריים ונשיים, אנחנו כבר לא שם היום. כולם יכולים להיות אנשי מקצוע איכותיים, לא מעט בזכות תכונות שמאפיינות אותנו"

ד"ר מיכל מקל, סגנית מנהל רמב"ם, מנהלת שירות כירורגיה אנדוקרינית במערך לכירורגיה כללית ברמב"ם. צילום: דוברות ביה"ח

ד"ר מיכל מקל, סגנית מנהל רמב"ם, מנהלת שירות כירורגיה אנדוקרינית במערך לכירורגיה כללית ברמב"ם, מציעה הסבר דומה: "נשים העוסקות ברפואה יכולות לבחור בכל תחום התמחות שירצו, ובכלל זה גם כירורגיה, ולהגיע להישגים מקצועיים. אם פעם השיח היה סביב מקצועות גבריים ונשיים, אנחנו כבר לא שם היום. כולם יכולים להיות אנשי מקצוע איכותיים, לא מעט בזכות תכונות שמאפיינות אותנו. המחקר החדש מציג נתונים שכבר עלו במחקרים קודמים. ניתוח הוא פעולה שדורשת תשומת לב לכל פרט, דייקנות וסבלנות. כרופאה העוסקת בכירורגיה אני חושבת שתכונות המזוהות יותר עם נשים, כמו תשומת הלב שהן נותנות לפרטים, יכולות להיות בהחלט הסבר מוביל לממצאים הללו".

היטיב לסכם יו"ר איגוד הכירורגים בישראל, פרופ' דורון קופלמן, שנחרץ בדבריו: "כל דבר שנשים עושות הן עושות טוב יותר. גם מבלי לקרוא את המחקרים אני מסכים עם התוצאות והייתי שמח לראות יותר נשים מנתחות ויותר נשים מנהלות את החיים בפוליטיקה ובחיים הציבוריים בכלל. עקרונית, אשמח לראות הרבה יותר נשים במחלקות הכירורגיות, הרבה מעבר לעניין הטכניקה הכירורגית והתוצאות אלא גם בגלל המסירות, האמפתיה והאווירה שהן משרות סביבן".

נושאים קשורים:  כירורגיה,  נשים מנתחות,  מחקרים,  מגזין,  חדשות,  תוצאות ניתוח,  ד"ר מיכל מקל,  דורון קופלמן,  ד"ר מריאן חטיב,  פרופ' רחל גרוסמן
תגובות
22.09.2023, 10:44

ד״ר מיכל מקל: ״נשים העוסקות ברפואה יכולות לבחור בכל תחום התמחות שירצו, ובכלל זה גם כירורגיה, ולהגיע להישגים מקצועיים. אם פעם השיח היה סביב מקצועות גבריים ונשיים, אנחנו כבר לא שם היום.״
אנחנו חיות באותה מדינה או יש לרמב״ם סניף סודי בשוודיה???

אנונימי/ת
22.09.2023, 14:15

לימור סון הר-מלך: בקרוב נפעל לשיוויון ונרחיק נשים מעמדות ניהול כדי שלא יביאו להפקרות בחדר ניתוח.
גולדקנופף: כירורגיות בנות מלך צריכות לעשות רק מינימל אינבייזיב במרפאה

בהצלחה

22.09.2023, 15:31

כל ההתעסקות בנושא נראית לי אנכרוניסטית ומטופשת לחלוטין. לפי אותו היגיון יכול לצאת מחקר שמנתחים יוצאי מרוקו טובים יותר מאלה האשכנזים (או להפך). מי שטוב - יצליח יותר, ומי שלא - יצליח פחות. מוצאו או מינו או דתו לא קשורים לדבר. כמו שכתבה לפני ד"ר פינקלמן: אנחנו כבר לא שם.

מסכים לחלוטין עם ד"ר בירון. כל אדם (נקבה או זכר) ויכולתיהם/ן הפרטיים/יות. הכללה רבתי בגלל פער קטן באחוזים איננה משקפת באמת את היכולת של כל מנת/ת. ולגופו של עיניין, מוטב להתעסק פחות במגדר ויותר בכישורים האישיים.