חדשות

ראשי האיגודים הרפואיים: "חוק עמית רופא - מחטף נקמני ומסוכן לציבור"

כ-70 ראשי איגודים, חברות וחוגים רפואיים מתריעים מפני המהלך להעברת הפיקוח על הכשרת עוזרי רופא מידי המועצה המדעית ולשינוי שם המקצוע ל"עמית רופא": "המשך ישיר של נסיונות פגיעה במקצוענות הרפואית"

חדר מיון בארה"ב. אסדרת מקצוע עוזר רופא על פי המודל האמריקאי נמצאת בדיונים בישראל כבר כעשור. אילוסטרציה

כ-70 ראשי איגודים, חברות וחוגים בהסתדרות הרפואית מתריעים מפני המהלך להעברת הפיקוח על ההכשרה של עוזרי רופא מידי המועצה המדעית ולשינוי שם המקצוע "עוזר רופא" ל"עמית רופא": "שילוב של זה יצר נקמנות ואינטרסים מגזריים יוביל לפגיעה אנושה ברפואה בישראל, ברופאים ובעיקר בציבור המטופלים".

70 ראשי הארגונים הרפואיים פרסמו אמש (ד') מכתב תגובה בעקבות שינוי החוק להסדרת מקצוע "עוזר רופא" על ידי יו"ר ועדת הבריאות חה"כ אוריאל בוסו. לטענתם מדובר במחטף קלוקל של הרגע האחרון טרם יציאת הכנסת לפגרה.

"הצעת החוק לאסדרת מקצוע עוזר רופא נמצאת בדיונים כעשור. אין חולק על כך שמקצוע זה חיוני על מנת לסייע לרופאים בעומס עבודתם, במיוחד לנוכח המחסור ההולך ומחריף ברופאים בארץ", הם כותבים בתחילת מכתבם. "על פי הצעת החוק לקריאה ראשונה מ-1.6.2022 עוזר רופא יהיה אדם בעל תואר אקדמי שקיבל הרשאה לעסוק ברפואה מכוח סמכויות שהואצלו לו על ידי רופא מומחה ובפיקוחו".

שינוי שם המקצוע יגרום להטעיית הציבור

הם מתייחסים להצעה שעלתה בדיוני ועדת הבריאות ביוני האחרון, לשנות את השם ל"עמית רופא" בדומה לכאורה לתואר המקובל בארה"ב, ומסבירים כי השינוי עדיין לא התקבל בארה"ב וכי אף היועצת המשפטית של ועדת הבריאות התנגדה למהלך: "אכן, לפני כשנה שינתה האקדמיה האמריקאית של עוזרי הרופא את שמה מ-American Academy of Physician ל-American Academy of Physician Assistants Associates, לאחר התייעצות עם חברת פרסום ומיתוג. אלא שאקדמיה זו הורתה לחבריה שלא להשתמש בתואר זה עדיין, מסיבות משפטיות, שכן שינוי זה מחייב שינוי חקיקה שטרם עבר! יתר על כן, האיגודים הרפואיים, בראשם Association Medical American, הביעו התנגדות נחרצת לשינוי זה בטענה שהדבר מונע מאינטרס סקטוריאלי, נגוע באי-שקיפות, שיבלבל את המטופלים באשר למי מעניק להם טיפול רפואי ויפר חוקים בדבר אמת בפרסום".

הרופאים טוענים כי אימוץ שינוי השם, על סמך היות המינוח כביכול עובדה מוגמרת בארה"ב, אינו ראוי: "יום אחרי שביתת האזהרה בת שעתיים של הרופאים התקבלו שלוש החלטות הרות גורל, כפי שמופיעות בהצעת החוק לקריאה שנייה ושלישית שאושרה בוועדה ומוכנה להצבעה: בוועדה המייעצת לשר הבריאות לגבי המקצוע ימונה נציג אקדמיה במקום נציג ההסתדרות הרפואית; ההכשרה המקצועית לא תיעשה בהכרח באמצעות המועצה המדעית של ההסתדרות הרפואית, אלא גם על ידי גוף אחר ששר הבריאות הכיר בו והוחלט לאמץ את השם 'עמית רופא' חרף התנגדות נחרצת של היועצת המשפטית, עו"ד נעה בן שבת, שטענה שוב ושוב בישיבה כי יש בכך כדי להטעות את הציבור".

הרופאים ממשיכים ומנמקים כי "בהצעת החוק המקורית נאמר... לא ישתמש אדם בתואר עוזר רופא או בכל תואר הדומה לתואר זה עד כדי להטעות...". המונח "עמית" הוא תרגום לעברית של המילה associate, ממנה משתמע שותף למקצוע, אך גם של המילה Peer, ממנה משתמע בעל מעמד שווה (כמו ביקורות עמיתים)".

להוכחת טענתם בדבר הבלבול בין המונחים הם מזכירים שימוש שעשה שר הבריאות משה ארבל במונח, בדיון בבית הדין המחוזי לעבודה בעניין השביתה, עת התייחס בעדותו למקצוע זה ובמקום לומר "עמית רופא" אמר "רופא עמית". "אם השר המופקד על המשרד התבלבל – מה יחשוב האזרח הפשוט?", הם מדגישים.

פגיעה באיכות ההכשרה של עוזרי הרופא

לגבי הפיקוח על ההכשרה, כתבו כי "התגובה חסרת האחריות ונטולת הביסוס של ועדת הבריאות תגרום לפגיעה באיכות ההכשרה של עוזרי הרופא, תוך מידור המועצה המדעית וההסתדרות הרפואית האמונים על הכשרות רפואיות. היא תוביל לפגיעה באיכות הטיפול הרפואי תוך הטעיה מכוונת של הציבור ותגרום לזילות מקצוע הרפואה. המשך ישיר של נסיונות פגיעה במקצוענות הרפואית שבוודאי לא יעודד רופאים להישאר בארץ. אנו מתנגדים לשינוי זה באופן הנחרץ ביותר".

נושאים קשורים:  עוזר-רופא,  חוק עמית רופא,  ועדת הבריאות בכנסת,  ח"כ אוריאל בוסו,  איגדוים רפואיים,  הכשרה רפואית,  מועצה מדעית,  הר"י,  חדשות
תגובות