חדשות

לאנשים שאובחנו עם דיכאון סיכון גבוה יותר לחלות בדמנציה

מחקר עוקבה רחב היקף לאורך ארבעה עשורים בדנמרק מצא: הסיכון לחלות בדמנציה יותר מכפול באנשים שאובחנו עם דיכאון | הסיכון גבוה יותר בקרב גברים

דיכאון בקרב גברים (צילום: אילוסטרציה)

הסיכון של אנשים שאובחנו עם דיכאון גדול פי יותר מ-2.5 לחלות בדמנציה יחסית לאנשים ללא דיכאון. כך עולה ממחקר דני שממצאיו פורסמו ביום ב' בכתב העת JAMA Neurology.

החוקרים ביקשו לבדוק את הקשר בין דמנציה לדיכאון והאם יש קשר בין דמנציה לדיכאון שאובחן בגיל צעיר, אמצע החיים או בגיל מבוגר. הם מצאו כי הסיכון לחלות בדמנציה היה יותר מכפול לאנשים שאובחנו עם דיכאון וכי הסיכון היה גבוה יותר בקרב גברים מאשר בקרב נשים. הסיכון לדמנציה התקיים בין אם הדיכאון אובחן בשלב מוקדם, אמצע החיים או בשלב מאוחר.

יותר מ-1.4 מיליון דנים בוגרים השתתפו במחקר העוקבה שנערך בין השנים 2020- 2023. מתוכם, 246,499 מבוגרים דנים עם דיכאון בגיל ממוצע 51 שנה, שאיש מהם לא סבל מדמנציה בתחילת המחקר. כשני שלישים מהמאובחנים עם דיכאון אובחנו לפני גיל 60. החוקרים בדקו פרמטרים בבריאותם מ-1977 עד 2018 כדי להתחקות אחרי תחילתה של דמנציה.

אנשים עם דיכאון היו בסיכון גבוה פי 2.4 לסבול מדמנציה במהלך תקופת המעקב של 41 שנים, בהשוואה לאנשים ללא דיכאון. החוקרים בדקו גם האם הסיכון משתנה בהתאם למין או לגיל שבו אובחן הדיכאון ומצאו כי אנשים שאובחנו עם דיכאון מגיל 18 עד 59 היו בסיכון גבוה פי שלושה להיות מאובחנים עם דמנציה, בהשוואה לאנשים מבוגרים, וכי גברים שאובחנו עם דיכאון היו בסיכון גבוה פי שלושה לאבחון דמנציה, בהשוואה לנשים.

הסיכון לדמנציה נותר גם באנשים שאובחנו עם דיכאון וקיבלו מרשם תרופות נוגדות דיכאון בתוך שישה חודשים משלב אבחון הדיכאון. מספר הפעמים שאדם עם דיכאון אושפז השפיע גם על רמת הסיכון שלו לדמנציה.

החוקרים ציינו כי יש צורך במחקר נוסף על האופן שבו סוגים שונים של טיפול בדיכאון ומשך הטיפול משפיעים על הסיכון לדיכאון. "התוצאות שלנו מצביעות על כך שדיכאון הוא לא רק סימפטום מוקדם של דמנציה אלא גם שדיכאון קשור לעלייה בסיכון לדמנציה", סיכמו המחברים.

נושאים קשורים:  דיכאון,  דמנציה,  מחקרים,  חדשות
תגובות