חדשות

בעקבות אזהרת ה-OECD על המחסור ברופאים בישראל: כנס חירום בהר"י

ישראל מוצבת בתחתית טבלת ה-OECD בשיעור הרופאים בקרב האוכלוסיה לפי גיל הפרישה. "מצב זה לא יכול להימשך", טוענים בהר"י ומתריעים: "מדובר בפצצה מתקתקת שעלולה להביא לקריסתה של מערכת הבריאות בישראל כולה"

צוות רפואי מוביל מאושפז בבית החולים איכילוב. צילום: יוסי זמיר/ פלאש 90.

ביום ד' השבוע יתקיים בכפר המכביה ברמת גן כנס חירום של ההסתדרות הרפואית, בעקבות פרסום הנתונים על התחזית של מצבת הרופאים בישראל בדו"ח ה-OECD בשבוע שעבר.

הכנס יעסוק במשמעויות התקציב על מערכת הבריאות בישראל וישתתפו בו נציגי כל האיגודים. חברי ההסתדרות הרפואית הודיעו כי יפרסמו בתום הכנס את המסקנות המיידיות ואת הדרישות בפני מקבלי ההחלטות, שגורלה של מערכת הבריאות בישראל בידם.

יו"ר הר"י, פרופ' ציון חגי, מתריע מזה חודשים כי הפער בין התקציב הממוצע של מערכת בריאות במדינות ה-OECD למקבילתה הישראלית, העומד על כ-20 מיליארד שקל בשנה. "כל עוד לא יהיה שינוי דרמטי במקדמי הבריאות בתקציב על מנת שיבטאו באופן ריאלי את קצב הגידול הדמוגרפי, את הזדקנות האוכלוסיה ואת התפתחות הטכנולוגיה והתייקרותה, הפער הזה רק ילך ויתרחב", ציין פרופ' חגי.

בהסתדרות הרפואית מתריעים כי לאור תקציב הממשלה בשנתיים הקרובות, המשבר רק יעמיק: "ההסתדרות הרפואית מתריעה שנים רבות באופן קבע בפני מקבלי ההחלטות על המשבר החמור במחסור ברופאים בישראל, היום גם דו"ח ה-OECD הצטרף להתרעה", נכתב בהודעה על הכנס. "מדובר בפצצה מתקתקת שעשויה להביא לקריסתה של מערכת הבריאות בישראל כולה. המצב החריג מציב את ישראל בתחתית טבלת ה-OECD מבחינת שיעור הרופאים בקרב האוכלוסיה לפי גיל הפרישה. מצב זה לא יכול להימשך".

לפני כשבועיים פנה פרופ' חגי לראש הממשלה ולשר האוצר. "על אף שההסכמים הקואליציוניים הבטיחו תוספת של 5.8 מיליארד שקל למערכת הבריאות, התברר כי מתוך 14 מיליארד שקל שהוקצו עבור ההסכמים הקואליציוניים, מערכת הבריאות תקבל רק פירורים של 675 מיליון שקל בלבד לכל אחת מהשנתיים הקרובות", כתב יו"ר הר"י וציין גם את הקיצוצים התקציביים במערך הקרדיולוגי. עוד טען כי המדינה לא עמדה בהתחייבויותיה הנובעות מרפורמת טור-כספא לחיזוק המחלקות הפנימיות ובהתחייבויותיה כלפי המערך הפסיכיאטרי.

‎ד"ר אסנת לבציון קורח, מנהלת המרכז הרפואי שמיר (אסף הרופא) שהשתתפה בכנס שבו הוצג דו"ח ה-OECD, אמרה: "אנחנו מדברים על המחסור ברופאים אבל הפערים נמצאים בכלל הצוותים הרפואיים - סיעוד, פרמדיקים ואף בצוות האדמיניסטרטיבי. ‎תנאי הקבלה לבתי הספר לרפואה בישראל הם קשים מאוד, ומשרד הבריאות עושה שינוי רב במערכת. גם במערכות בריאות אחרות בעולם מדברים על אותם הפערים ולכן חשוב שנלמד האחד מהשני ונשתף פעולה על מנת למצוא פתרונות ישימים".

יו"ר איגוד רופאי המדינה, ד"ר זאב פלדמן, במאמר דעה שפורסם הבוקר בדוקטורס אונלי, מדגיש: "דו"ח ה-OECD לא הפתיע אותנו. חזרנו והתרענו: חסרים רופאים בישראל! הרי שנים שכולנו חווים את המחסור - התורים לרופאים מומחים הולכים ומתארכים ולאחרונה, אפילו כדי להגיע לרופא הילדים ולרופא המשפחה צריך להמתין שבועיים בתור."

לדבריו, הדרך לריפוי מערכת הבריאות עוברת דרך טיפוח המשאב האנושי ו"דרך שינוי תודעתי באוצר: ההשקעה הלאומית בבריאות חייבת לגדול! דרוש כאן צוות חירום לאומי עם לוחות זמנים מיידיים ונקיטת צעדי חירום לכיבוי שריפת הענק לפני שהיא מכלה לאזרחי ישראל את מערכת הבריאות הציבורית ותעלה לכולנו בבריאות ובחיי אדם".

נושאים קשורים:  הר"י,  ההסתדרות הרפואית,  כנס,  חדשות,  פרופ' ציון חגי,  ד"ר אסנת לב-ציון קורח,  ד''ר זאב פלדמן,  מערכת הבריאות,  מחסור ברופאים
תגובות
אנונימי/ת
05.06.2023, 19:13

הכל נכון, ובכל זאת- גם רופא משפחה הוא רופא מומחה.. חלק מהעומס הוא בגלל התדמית ש"חייבים" "מומחים" כדי לפתור בעיות רפואיות. צריך להעביר עוד תקציב ומסייעים רפואיים/טכנולוגיה לרופאי המשפחה כדי שיוכלו להתמקד בטיפול ב-80% מהבעיות של העם, כרגע המצב קטסטרופה

אנונימי/ת
09.06.2023, 09:11

מסכים לחלוטין שהמפתח לטיוב רפואת הקהילה הוא בידי רופאי המשפחה והילדים. אבל, הפער לא בטכנולוגיה או כלים. הבעיה היא בגישה של רופאי המשפחה שמעדיפים נוחות וכמות על פני מאמץ ואיכות. למשל במקרה של כאב ברך לרוב יפנו לאורתופד ופיזיו אוטומטית. אולי גם לראומטולוג. במקום לעשות אנמנזה, בדיקה גופנית, בירור נוסף בעת הצורך, להסביר ולתת דף תרגילים עם הדרכה. בוחרים במה שנוח קוגניטיבית, פיזית, חוסך זמן תור וחיכוך עם מטופל. הבעיה השניה היא המטופלים עצמם שדורשים בדיקות ו"מומחים" למכביר, במקום לדרוש רפואת משפחה טובה עבורם ולכולם. זה הרושם שלי מהשטח בתור רופא משפחה.

אנונימי/ת
05.06.2023, 19:24

הכירו את הר"י, "ההסתדרות הרפואית בישראל", אגודה עות'מאנית נטולת שקיפות, שהיא כנראה הגוף המשפיע ביותר על מערכת הבריאות שלנו, והכי פחות מדובר. ובכן, בהר"י מתנגדים נחרצות להקמת מסד נתונים במשרד הבריאות. בנדיבותם הרבה הם מוכנים לספק לפקידי משרד הבריאות רק חלק מהנתונים לגבי ההתמחויות, תלוי באיזו שנה
https://www.makorrishon.co.il/opinion/565393/

אנונימי/ת
05.06.2023, 23:15

מעניין, עד הדו"ח הזה לא היה מחשבה כזו?
אצלנו במחלקה אפשר לספור על יד אחת את מספר המומחים במשרה מלאה. בתי החולים קורסים כי רופאים רוצים שישלמו להם תמורת עבודה.
לא מזמן חברה טובה ומנתחת מעולה עזבה את התפקיד כי "יש הרבה הוצאות וקשה" היא עכשיו רופא בקופה עם משכורת חלום אבל אפס מימוש פוטנציאל.
חייבים להעלות משכרות בבתי החולים כנהוג בחו"ל ושאנשים כמוני לא יחפשו עוד שעות בקופה בכדי לסגור את החודש.
ואגב, הר"י לא עושה כלום בעניין. אירגון אימפוטנטי שלוקח מס ולא ממלא את תפקידו.

אנונימי/ת
05.06.2023, 23:17

ולמען הסר ספק, כוונתי שיעלו שכר בבתי חולים, לא שיורידו שכר בקופות... הבנת את זה בצלאל? להעלות שכר בבתי חולים, לא להוריד בקופות!

אנונימי/ת
06.06.2023, 06:26

העבודה הרפואית בקהילה היא
"אפס מימוש פוטנציאל"??

05.06.2023, 23:59

מזה שנים על שנים יש מחסור איום של רופאים מומחים בכל התחומים כמעט. למה לשלוח חומר אנושי נפלא מתאים לחול? למה לא להכניס לכל האונברסטאות 500 סטודנטים לכל אחת ? חסר בתי חולים לסטודנטים - ממש לא נכון . תראו באירופה - שם אין בעיה להכשיר עשרות אלפי סטודנטים . מזה 750 בפסיכומטרי? למה ? צריך להוריד ל 650 - בהחלט מספיק!! חייבים לצמצם שנות התמחות ולכוון יותר להתמקצעות עתידית באופן ישיר.

אנונימי/ת
06.06.2023, 07:56

אני לא הייתי רוצה להיות מטופל על ידי הרופאים האלו שאתה מציע... פחות חכמים, לומדים בפקולטות עמוסות לעייפה, ללא הוראה קלינית מתאימה. בהחלט הייתי שמח שילמדו כאן 500 סטודנטים ואז לשלוח אותם להרוג חולים במדינות אחרות כמו שעושים במדינות האירופאיות שציינת.
הונגריה, איטליה, צ'כיה וכו' - בתי חרושת לתעודות ד"ר לרפואה לאנשים בורים חסרי אינטיליגנציה וחסרי כל ידע ברפואה.

שלום לאנונימי/ת אני למדתי באיטליה . וכן קיבלתי הכוונה והדרכה קלינית. כי מי שרוצה מקבל . עבדתי שנים רבות במערכת הרפואה שלנו- ולא התרשמתי מגאוניותם של הסטודנטים בישראל. מורי ברומא מאוד הקפידו בעיקר שידעו מניין באתי, ולא ויתרו לי מעולם על קוצו של יוד. כך שההכללה .ובתי חרושת לתעודות וכו' זו השמצה הנובעת מחוסר ידיעה.

אנונימי/ת
08.06.2023, 11:59

בגלל שבארץ מלמדים סטודנטים מארה״ב וקנדה שמשלמים לאוניברסיטאות שלנו הרבה כסף. אז לא נשארים מקמות לסטודנטים ישראלים. המועמדים שלנו נלחמים שנתיים-שלוש לשפר פסיכומטרי ובגרויות. לבת שלי יש ממוצע בגרות 112 כולל פיזיקה מתמטיקה 5יח, כימיה וביולוגיה.
היום היא עושה בגרות היסטוריה 5 יח (מחזיקה לה אצבעות). לפני כמה שבועות עשתה גם תנ״ך 5 יח כדי לעלות לכיוון ממוצע 120. למה השיגאון הזה? מישהו יכול להסביר? יש עוד מדינה איפה שצריכים כאלו ציונים כדי להתקהל לרפואה? זה נראה לכם נורמאלי?

אנונימי/ת
09.06.2023, 10:53

יש מאמץ עילאי להעלות את מספרי הסטודנטים בארץ, כך שיהיה כפול לפחות מהקיים. ועדיין, הוראה קלינית היא הבסיס לרפואה טובה ואיכותית, וצריך גם די מחלקות שיכולות ללמד, די מורים
עם הכשרה להוראה, ודי חולים שניתן לאבחן ולטפל בהם.
לא ניתן להדריך קבוצה עם 30 סטודנטים אם באמת רוצים שכולם יתנסו , יתרגלו, ישתתפו ויקבלו משוב מלמד. גם כאן נכונה האימרה " תפסת מרובה- לא תפסת"
די שכל הרופאים שסיימו לימודיהם, באמת יעבדו כטן, שהתיקנון יהיה הולם, ושלא תהייה " נדידה" אם לחו"ל או לעבודות " נוחות ומתגמלות ", אז גם כמות הסטודנטים הקיימת היתה מספיקה.

אנונימי/ת
06.06.2023, 07:57

כשאני שומע שהר"י עושים כנס חרם אני רגוע. אני בטוח שבסיום הכנס החשוב כל הבעיות יפתרו והכל יהיה מושלם. איזה מזל שהר"י פה! תודה לכם!!!

08.06.2023, 11:41

👍

06.06.2023, 08:31

אין כסף למערכת הבריאות. אני סקרן לדעת כמה עלה הכנס (כנראה חסר התכלית) של הר"י בכפר המכביה.

אנונימי/ת
06.06.2023, 09:50

בהונגריה מלמדים מצויין והסטטיסטיקה מוכיחה שעוברים מבחן רישוי בפעם הראשונה. בהונגריה יש 4 פקולטות 3 מהן מעולות לפי הסדר הבא בודפשט דברצן וסגד. אוי וי ווי לך רופא מתנשא פוץ שדיבר לא יפה על הרופאים שלמדו קשה וחזרו לעבוד בארצנו. רוב רובם גם עשו צבא!!! ולחמו ועושים מילואים!! תתבייש שהתנשאת עלינו. ללמוד ולחזור לארץ להמשיך ללמוד מרופאים כמוך ממש לא נעים ומרגישים את זה כשמגיעים להתמחות ורופאים כמוך שואלים שאלה שנייה איפה למדתם? תתביישו לכם כל הרופאים האגו מגודלים פריבילגים שמתנשאים כך!! בהונגריה משלמים הרבה ונלחמים להשאר במסלול שמסנן . המבחנים לא קלים לא בכתב ולא בעלפ. נורא כמה שצריך לשנן כמו תוקי ללמוד אנטומיה שנתיים ולהרגיש כמו ארנק מהלך עבורם אבל לומדים היטב ובארץ אתם אמורים לעזור לנו להשתלב.

ועוד עובדה מאכזבת כמות ניכרת של סטודנטים הם ילדי סלטה שמנה של ישראל, המון ילדיהם של מנהלי מחלקות ובעלי סטטוס במערכות הבריאות והם דווקא הם שנשארו בחול ועברו לחול.

לכו כולכם כל המתנשאים הנאורים הפריבילגים לחפש מי יעזור לכם בעתיד. כל יום אני רוצה לעזוב את המדינה המגעילה עם ההתנשאות המרוחקת הזו.. בעקר של הקולגות.
לא מעריך אותכם אנשים קטנים. תשנו את דעותיכם ותראו את הזכות בכולם. תעזרו לתקן תיהיו טובים ונכונים. אין יותר שבט אחים, כולנו נכשלנו!

עצוב לי ובאמת שנמאס לי.

לא יעזור כלום מערכת כושלת

אנונימי/ת
06.06.2023, 18:52

אחת הבעיות היא חוסר תכנון של מצבת הרופאים.
אחד הגופים האחראיים לכך הוא הר"י שבאופן תמוה מונע אינפורמציה חיונית מהרגולטור , משרד הבריאות , בתוקף שליטתו בנתונים באמצעות מועצה המדעית. התנהלות תמוהה ובלתי מוסברת.

מסתבר שבריאות העם מענינת את הממשלה והכנסת כשלג דאשתקד. אולי מכיוון שלחכי"ם , שרים ומשפחותיהם יש ביטוח בריאות עדיף על זה של ההמונים.

אנונימי/ת
08.06.2023, 12:35

הבעיה הזו קיימת עשרות שנים. עכשיו היא החמירה בגלל שאנחנו, הרופאים שהגענו לארץ בשנות ה90, הזדקנו טיפה. קיבלו אותנו במתנה וגם אז לא ידעו להעריך. זאת פוליטיקה של ניצול בתוך המערכת. תאוריה שרופא אחד צריך לעבוד במקום שלושה. זה נגמר! הצעירים לא יסכימו להיות עבדים!

שלום לאנונימי
אנחנו משפחה של רופאים שלמדו בישראל .
בנינו , תלמיד מצטיין , לומד כעת בהונגריה באוניברסיטה שמדורגת מעל האוניברסיטאות בישראל לאחר בדיקתינו .
ולמה ? כי בלתי אפשרי להתקבל בישראל .
איתו לומדים עוד בנים ובנות מבריקים .
תתבייש לך .

08.06.2023, 17:46

שלום רב
לא חסרים רופאים בארץ
חסר מקומות עבודה והתמחות לרופאים בארץ
מסביבי רופאים צעירים לא מוצאים תעסוקה ברפואה
שוקלים לעזוב לחול
מי שאומר שחסר רופאים בארץ לא יודע על מה הוא מדבר
בוגרים מחכים בתור ששה חודשים על מנת להתחיל סטאג