חדשות

רופאי המשפחה דורשים לשים סוף לעיסוקיהם הביורוקרטיים

קוראים לקופות החולים ולאיגודים האחרים לאמץ את החלטתם הקובעים גבולות לאחריות רופא המשפחה ותפקידיו ולשחרר אותם מעיסוקים שאינם בתחום הכשרתם

רפואת משפחה. אילוסטרציה

ועד איגוד רופאי המשפחה בהסתדרות הרפואית העביר קריאה לארבע קופות החולים ולשאר ארגוני הרופאים והאיגודים המדעיים האחרים בהר"י, לאמץ את החלטתו ל"קביעת גבולות בדבר אחריותו של רופא המשפחה ותפקידיו" וכן "לצמצם את ניגוד העניינים שבין המחויבות לבריאותו של המטופל לבין המחויבות לקופת החולים".

בנייר העמדה שגיבש האיגוד צוין למשל שלא ניתן לחייב רופא משפחה לעסוק בתחומים שאינם תואמים את התמחותו והכשרתו או שאינם חלק מליבת העיסוק שלו הרופא משפחה. ביניהם: הצורך במתן אישורי כשירות שונים לפעולות רפואיות ואחרות שאינן מבוצעות ישירות בהשגחת רופא, או אימות נכונות הצהרותיו של אדם על מצבו הבריאותי, הפקת מסמכי הפניות או מעקב אחרי תוצאות בדיקות שהומלצו על ידי רופא או מטפל אחר בתוך אותה קופת חולים.

בין השאר מבקשים רופאי המשפחה לשחרר אותם ממתן אישור לפעילות בחדר כושר או במתן אישור בריאות לצורך הנפקת רשיון נהיגה. כן מבקשים רופאי המשפחה לשחרר אותם מהנפקת מרשמים או הנחיות לביצוע בדיקות וטיפולים שמעבירים אליהם רופאים אחרים באותה קופת חולים ובקשות אחרות, משום שזו ביורוקרטיה מיותרת הגוזלת מזמנם הנדרש לשם טיפול במטופליהם. פעולות ניירת אלו גם מגבירות את השחיקה בתחום המקצועי הזה.

באיגוד חברים כיום כ-5,000 רופאות ורופאים ועל פי נתוני האיגוד כ-97% מחולי הקורונה בישראל טופלו דווקא על ידם, במסגרת הקהילה ובמרפאות הקופות, כך שבממוצע כל רופא משפחה הוסיף 61 חולי קורונה למצב מטופליו בעת האחרונה.

יו"ר האיגוד, ד"ר מיכל שני, ציינה כי איגוד רופאי המשפחה מאמץ בכך את הגדרת מקצוע רפואת המשפחה שנקבעה לא מכבר על ידי איגוד רופאי המשפחה העולמי ואת תחומי ההכשרה, המיומנויות, הידע והעיסוקים כפי שהוגדרו גם על ידי האיגוד האירופאי. הצורך בכך נובע גם מהזדקנות האוכלוסיה והגידול הטבעי בה, העלייה במורכבות המחלות והטיפול בהן, הצפת המידע והרחבת הביקוש לשירותים שונים. אלה מגבירים את העומס על רופאי המשפחה ומכאן עולה הצורך להגדיר ביתר הדגשה את עקרונות העבודה ואת יסודות עיסוקם במערכת הרפואה הציבורית בישראל.

"העומס הגובר על הרופאים מחייב גם הצבת הגבולות כאשר המטרה היא לשפר את איכות הטיפול בחולים המגיעים לרופאי משפחה ולצמצם את ניגוד העניינים בין המחויבות לבריאותו של המטופל לבין המחויבות לקופת החולים", ציינה ד"ר שני.

נושאים קשורים:  איגוד רופאי משפחה,  מרשמים,  אישורים רפואיים,  קורונה,  19-COVID
תגובות
אנונימי/ת
16.11.2020, 21:56

Ok , איך מתקדמים מכאן ומתרגמים את זה ליישום בשטח ?

16.11.2020, 22:30

שלום
כל עוד לא מקטינים את הנורמה לרופא משפחה לא יעזור כלום . כל עוד משרת רופא כ 1300 מטופלים ( פלוס מינוס ) ואורך התור עשר דקות שאינו כולל התקשרויות יזומות של מטופלים , שמתקשרים באמצע קבלת לקוחות אחרים , הצפה של מיילים שמחכים מהבוקר , לקלוט את הבדיקות ,יועצים ומכתבי שחרור וגם לתת מענה למתפרצים . לצאת לביקורי בית פתאומיים וגם יזומים ולהשאר כל היום בפוקוס ולטפל מדדים ולדאוג לאיכות הרישום הן מהפן הרפואי והן מהפן המשפטי . אז לא פלא שרוב רופאי המשפחה שחוקים.

אנונימי/ת
16.11.2020, 22:57

הגיע הזמן לבחור בראשי איגוד , העובדים במשרה מלאה , כרופאי משפחה במרפאות העירוניות .

רק אז הסיכוי לשינוי !

אנונימי/ת
16.11.2020, 23:07

לא לטפל באישורים זה בסדר גמור. חוץ מהעומס, הסודיות הרפואית צריכה להיות בלתי ניתנת לוויתור גם על ידי המטופל, כך שמטופל ידע שמה שמסר לרופאו לא יעבור לגורם שלישי.
לעומת זאת רישום תרופות על פי עצות מומחים צריך להישאר בידי רופא המשפחה בגלל החשש להתנגשות בין תרופות אשר ניתנות על ידי גורמים שונים, וגם כדי שמי שנמצא עם המטופל בקשר רצוף ידאג גם להענות לטיפול, יסייע עם תופעות לואי וכדומה.

אנונימי/ת
17.11.2020, 06:33

אם לא ימלאו אישורים - מה יעשו בדיוק? הרי זו מומחיות מלאכותית שכבר מזמן התרוקנה מתוכן. יתר על כן, רוב הרופאים במרפאות אינם מומחים לכלום הם רופאים כלליים עייפים . רופאי המשפחה מדמים לעצמם שהם " מומחים" , הם לא מומחים לכלום!!! אז בבקשה שיעשו את המטלות שהרפואה הציבורית מטילה עליהם בלי טענות ומענות , הרופאים הבאמת מומחים עסוקים בטיפול בחולים שלהם ועליהם מותר לקשור את קצוות הניירת הכרוכה בזה , אם יצליחו לעשות זאת - דיינו.

אנונימי/ת
19.11.2020, 20:45

בול

19.11.2020, 22:15

מעניין למה המשמיצים בחרו להיות אנונימים. ללא מעט מומחים ברפואת המשפחה יש מומחיות נוספת או תואר אקדמי נוסף - ולמשמיצים? למה הם מומחים לקצה האצבע הימנית? לקצה החלחולת? לאיזון סוכרת בזמן אשפוז בלבד?

אנונימי/ת
19.11.2020, 23:00

לא להתרגש מההשמצות להד. רפואת המשפחה הוא תחום חשוב ביותר, ובכלל השירותים בקהילה חשובים.
אבל בהתחשב בעובדה שמבין אלה המגיעים למיון כ 70% משוחררים לביתם , כלומר ההגעה שלהם הייתה מיותרת ברוב המקרים (אני לא מדבר על גוף זר בעין, שבר או צירי לידה) זה רק מעיד ששומרי הסף בקהילה לא בדיוק עושים את עבודתם נאמנה.
יש שיאמרו שגם חלק גדול מהאשפוזים בפנימית הנובעים מיציאה של חולים כרונים מאיזון - מעיד על כישלון הטיפול של רופא המשפחה.
אז אני דווקא חושב שרפואת משפחה זה תחום סופר חשוב. השאלה אם מגיעים אליו אותם רופאים בעלי הראיה הרחבה והיכולת לתכלל את הטיפול המיטבי , או שמא מגיעים אליו מתוך ברירת מחדל רופאים שלא הצליחו להתקבל להתמחות שבאמת רצו. נקודה למחשבה.

אנונימי/ת
19.11.2020, 23:28

אחת הבעיות היא בדיוק תואר אקדמי נוסף.
רופאי משפחה מוכשרים , ברחו מהחזית העיקרית במרפאות העמוסות.
עברו למרפאות עצמאיות , או כפריות.

אחרים , נפגעו קשות מהקורונה , בגלל
ששדה התעופה מושבת

אנונימי/ת
20.11.2020, 10:52

יש הבדל גדול. ברוב המקרים בין רופאים מומחים ברפואת משפחה לבין רופאים כלליים שאינם מומחים , כך גם במקצועות אחרים ברפואה. אין שום הבדל

אנונימי/ת
20.11.2020, 12:12

עוד אחד שאמא לא חבקה אותו מספיק

אנונימי/ת
17.11.2020, 07:45

הגיעה העת להקים רשות בריאות ממלכתית שתהיה אחראית על הרפואה הציבורית בשטח. תפעל דרך מחוזות, תפעיל ספקים . את קופות החולים ניתן להשאיר כספקיות בלבד ולא כרגולטוריות של עצמן, הן נגועות בניגוד עניינים מובנה.

אנונימי/ת
17.11.2020, 18:38

מצחיק.
לו היו רופאי המשפחה מבינים, עד כמה זמן, אנרגיה ובירוקרטיה- תיכף נופל להם על הראש...
ח״כ קיש, סגן שר הבריאות, מקדם בימים אלה, שינוי ברפורמת הקנאביס הרפואי.
רה-רה-רפורמה..

‏הכוונה היא לאפשר לרופא המשפחה, לחדש, להגדיל, לשנות מרשמים שוטפים למטופלי הקנביס הרפואי.
כרגע יש כ70,000 זכאים בישראל.
כל מפגש שכזה, דורש בירוקרטית/טכנית התעסקות של 20-30 דקות פר טופס.
אם יש מקום לשינוי המרשם, אתם תידרשו ליצור קשר עם הרופא המומחה שהנפיק במקור את הרשיון- ולקבל אישורו.. מטורף.
‏חברי רופאי המשפחה- תתעוררו !

אני עוסק ברפואת כאב כבר 20 שנה.
‏הודעתי לכל המטופלים שלי, אני מסרב להנפיק קנאביס נקודה.
הרפורמה מלאה כשלים. הקורס שעברתי ביק״ר הכשיר אותי לכל תהליך ההנפקה. ‏אבל ברמה הקלינאית, כישלון. ‏אין מתודיקה, פרוטוקול בסיסי. ‏אין הדרכה, אין איסוף דאטה. אין פיקוח בכלל !
‏גם אני וגם המטופלים הולכים לאיבוד.
נדמה שהכל סביב כסף ולא סביב רפואה.
‏אני לא מוכן להיות יותר חותמת גומי.

אני צופה מבול של פניות למרפאות הקהילה. חלקם יבקשו יפה, חלקם קצת פחות יבקשו.. יותר ידרשו!

שאלוהים יעזור לכולנו.

אנונימי/ת
17.11.2020, 20:03

תיכף לגליזציה... לא יהיה צורך במרשמים

אנונימי/ת
19.11.2020, 21:58

זה לא כל כך קשור לכותרת הכתבה, ואוי ואבוי אם יטילו על רופאי המשפחה להתעסק עם קנאביס, אבל לעניינך: 1) הבחירה לעבור את הקורס של היק"ר היתה שלך. מתחילת הסיפור של היק"ר היה בלגן, והיה צפוי שהקורסים האלה והרפורמות לא יעשו סדר ואולי להיפך, וזה אכן מה שקרה. 2) תגיד תודה שאף אחד לא הניף עליך כיסא או איים להתפוצץ עם חגורת נפץ במרפאה שלך בגלל ענייני קנאביס, וזה במרפאה של מישהו שלא עשה את הקורס של היק"ר

17.11.2020, 19:14

הורידו מהם את אינספור מדדי האיכות או לפחות צמצמו למה שחשוב ובר השגה. לגבי רפואה יועצת אפשרו ליועץ להזמין בדיקות ולעקוב אחריהן.

17.11.2020, 21:35

הלוואי

אנונימי/ת
19.11.2020, 20:42

זה כמו שכירורג יבקש לא לנתח

אנונימי/ת
20.11.2020, 11:15

אפילו כחרורג צריך לדעת להפנות מטופל לבדיקות ולרשום מרשמים. ולא להזדקקק לרופא המשפחה שיעשה את זה בשבילו

אנונימי/ת
29.11.2020, 23:12

צודקת לגמרי!
ועוד פן שכדאי להזכיר - המטופל שמטורטר בין רופאים כדי להוציא הפניות ובדיקות שהרופא המומחה רשם במכתב המלצה.